فصل پنجم: غروب

فصل پنجم: غروب

 

آخرین محرم

محرم 726 هجري رسيد.محرمي كه شايد يكي از تلخ ترين محرم هاي تاريخ تشيع بود.محرمي كه قرار بود در آن بالاخره ستاره درخشان آسمان تشيع غروب كند.در آن محرم غم ها دو برابر شد يكي غم شهادت امام حسين(ع) و ياران با وفايش و ديگري غم فوت علامه حلي آن مظهر علم و دانش كه بناي تشيع را احيا كرد.همانگونه كه در زمان تولد او شادي ها دو برابر بود.

شب 21 محرم رسيد.شبي غم ناك.شبي كه با پايان آن نيز ستاره حله غروب كرد.او رفت اما ياد او تا ابد بر صفحه تاريخ اسلام ماند.پس از او نيز شاگردانش و فخرالمحققين،پسرش،راه او را ادامه دادند.

او را به نجف بردند و در ايوان طلا مرقد مطهر مولاي متقيان،حضرت علي(ع)،دفن كردند تا فبر او با شيخ مقدس اردبيلي يكي باشد.

 

وصيت ها

علامه در هنگام مرگ وصايايي به پسرش كرد تا او پس از او راهش را ادامه دهد.به بعضي از مهم ترين آن ها  مي پردازيم تا ما نيز از اين وصايا بهره مند شويم.

 

تقوا

تو را سفارش مي كنم كه پيوسته تقواي خدا را رعايت كني،زيرا تقوا شيوه اي است كه از پيامبر (ص)مانده است.تقوا،واجب الهي و سپرس است كه انسان را از بدي ها مصون مي دارد و توشه اي است جاويدان.تقوا سودمندترين چيز براي انسان است،در روزي كه چشم ها نگران و انسان بي كس و بي ياور است.

 

 

اخلاق نيك

فرزندم!به نيك رفتاري و حسن خلق سفارشت مي كنم،همان طور كه رسول خدا(ص)فرمود:((إِنَّكُمْ لَنْ تَسْعُو النّاسَ بِأَمْوالِكُمْ فَسَعَوْ هُمْ بِأَخْلاقِكُمْ.(18)))شما نمي توانيد مردم را با اموال خود ياري و راضي كنيد.پس با برخورد خوبتان آنان را ياري و خشنود سازيد.

 

انس با قرآن

سعي كن همواره قرآن را تلاوت كني و انديشه ات را در معاني قرآن به كار بيندازي و پيوسته مأنوس با قرآن باشي و دستورهايش را انجام ده.

 

محاسبه نفس

فرزندم!تو را سفارش به توكل بر خداوند،صبر و بردباري و كسب خشنودي پروردگار مي نمايم.در هر شب و روز از خودت حساب رسي كن و از پروردگارت بيش تر آمرزش بخواه.از نفرين مظلوم به ويژه يتيمان و بيوه زنان بترس چرا كه خداوند متعال نسبت به شكستن دل هاي شكسته گذشت ندارد.

 

صله رحم

صله رحم را فراموش مكن چرا گه اين كار،عمر را افزون مي سازد.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 18 دی 1392برچسب:فصل پنجم,غروب,وفات علامه حلی,وصیت های علامه خلی, | 18:13 | نویسنده : امیرحسین زرخوان و احمدفروغی |